Vuoret säilöivät kadonneet lajit

Muualta hävinneet kasvit ja eläimet viihtyvät Tansanian vuoristometsissä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tansanian poikki kulkevien Itäisten kaarivuorten korkeus on vain puolet kuuluisan Kilimanjaron korkeudesta, mutta niiden merkitys Itä-Afrikan luonnolle on moninkertainen. WWF:n raportin mukaan ne ovat luonnon monimuotoisuuden kannalta maailman tärkeimpiä alueita. Vuorenrinteiden metsistä on tähän mennessä löydetty 96 selkärankaislajia, joita ei ole tavattu muualla. Näiden lajien joukossa on muun muassa medestäjälintuja, kameleontteja ja puoliapinoita. Lisäksi vuorilta on löydetty kotoperäisiä hyönteisiä, muun muassa 43 perhoslajia. Myös vuorten kasvillisuus on pitkälti endeemistä: alueella on ainakin 800 kasvilajia, joita ei esiinny muualla. Myös yleinen huonekasvi paavalinkukka eli saintpaulia esiintyy luonnonvaraisena Itäisillä kaarivuorilla. Vuorijono kattaa melkein 24 000 neliökilometrin kokoisen alueen, mutta lähes koko ainutlaa-tuinen lajisto on ahtautunut 13 metsään, joiden yhteen laskettu pinta-ala on kolmisen tuhatta neliökilometriä eli suunnilleen saman verran kuin Ilomantsin. Yhtä tiheässä kotoperäisiä lajeja on vain Madagaskarissa ja Uudessa-Seelannissa. Itäiset kaarivuoret syntyivät 30 miljoonaa vuotta sitten. Intian valtamereltä tulevat kosteat tuulet ovat pitäneet ne vehmaina sademetsäsaarekkeina keskellä savannia. Alueen luonto pysyi pitkään muuttumattomana, ja siksi monet geologisten ja ilmastollisten mullistusten takia muualta Itä-Afrikasta hävinneet säilyivät siellä. Nykyään tosin 70 prosenttia alkuperäisistä sademetsistä on hakattu. Siksi monien lajien elinolosuhteet ovat vaarantuneet: esimerkiksi 96 selkärankaislajista 71 on uhanalaisia. Osa alueella tavatuista eläimistä on tutkijoille aiemmin tuntemattomia. Muutama vuosi sitten vuorilta löydettiin uusi apinalaji. Kipunjiapinaksi nimetyn lajin uskottiin ensin kuuluvan mangabiapinoihin, mutta dna-analyysi osoitti sen olevan läheisempää sukua paviaaneille.