Uusi-Guinea kätkee paratiisin

Syrjäseudulta löytyi kymmeniä uusia lajeja

tiistai 1. syyskuuta 2009

Biologi Bruce Beehlerin johtama Conservation International -järjestön kansainvälinen tutkijaryhmä lähti vuoden 2005 lopulla kartoittamaan aiemmin tutkimatonta aluetta, joka sijaitsee Indonesialle kuuluvassa Uuden-Guinean saaren osassa. He löysivät pian paikan, jota Beehler kuvaili ”Eedenin puutarhaksi”. Fojavuorilla syrjäisellä sademetsäalueella elää muun muassa 20 uutta sammakkolajia, neljä uutta perhoslajia ja useita sukupuuttoon kuolleiksi luultuja lajeja. Eläimet eivät ole tottuneet ihmisiin eivätkä siksi osaa pelätä heitä. Tutkijat pääsivät todistamaan niin paratiisilintuihin kuuluvan harvinaisen kuningatarliputtajan soidintanssia keskellä leiriä kuin tutkimaan vain Indonesiassa tavattavaa arkaa kärsänokkasiiliä nostamalla sen syliin ja kantamalla leiriin. Suurimpia yllätyksiä oli tuntematon mesikko-laji, joka on ensimmäinen Uudesta-Guineasta vuoden 1939 jälkeen löydetty lintulaji. Koska kartoittamattoman alueen laajuus on 3 000 neliökilometriä, lisää löytöjä on luvassa. ”Olemme vasta raapaiseet pintaa”, sanoi Beehler. Conservation International suunnittelee uutta retkeä alueelle jo tänä vuonna.