Tupakkakasvi tarjoaa kolibrille makeaa muttei mahan täydeltä

Kuten televisiomainoksessa todettiin, sammakon makuinen kivennäisvesi ei ole mikään vetonaula, vaikka olisi kuinka jano. Silti esimerkiksi yksi tupakkakasvi, Nicotiana attenuata, tuottaa hyvälle tuoksuvaa mutta karvaalta maistuvaa mettä houkutellakseen pölyttäjiä kuten kolibreja ja koiperhosia. Saksassa Jenassa kemiallisen ekologian Max Planck -instituutissa päätettiin selvittää, mistä ristiriita johtuu. Aiemmissa kokeissa Nicotiana attenuatan meden oli todettu sisältävän karvasta nikotiinia ja makealle tuoksuvaa bentsyyliasetonia. Kasvista tuotettiin geenitekniikoilla erilaisia muunnelmia. Jotkin niistä tuottivat vain bentsyyliasetonia tai nikotiinia sisältävää mettä ja osan mesi ei sisältänyt aineista kumpaakaan. Kokeessa havaittiin, että meden sisältämä nikotiini vähensi pölyttäjien oleskeluaikaa yhdessä kukassa ja pakotti ne nälissään vierailemaan useissa kukissa. Jos nikotiinia ei ollut, pölyttäjä saattoi täyttää mahansa rauhassa. Jos medestä puuttui sekä bentsyyliasetoni että nikotiini, se ei houkutellut enää koiperhosia. Sekä bentsyyliasetonia että nikotiinia tuottavat kasvit näyttivät pölyttyvän varmemmin kuin muut, sillä niissä vieraili eniten pölyttäjiä.