nb web u34 top Island

Islanti on hehkuvan jättigeysirin tulppa

Geologien ja lennonjohtajien katseet kohdistuvat jälleen Islantiin, jossa valmiustila nostettiin toiseksi ylimmälle tasolle mahdollisen tulivuorenpurkauksen vuoksi. Vulkaaninen aktiivisuus johtuu Islannin sijainnista kahden mannerlaatan rajalla.

torstai 21. elokuuta 2014

Geologien uusin tutkimuskohde ovat satojen kilometrien syvyydessä sijaitsevat valtavat sulan kiviaineksen muodostamat kuplat.

Islanti aktiivisine tulivuorineen nousee kerta toisensa jälkeen otsikoihin, koska saari sijaitsee tällaisen jättimäisen laavalampun yläpuolella.

Islanti syntyi kuplasta

Paikoin jättikuplat ovat aivan maankuoren tuntumassa. Silloin ne joko kohottavat maamassoja tai työntyvät kuoren läpi.

Kun jättikupla työntyy maankuoren läpi, sula kiviaines peittää alleen laajoja alueita ja synnyttää saaria.

Islannin arvellaan nousseen vedenpinnan ylle tällä tavalla noin 16–18 miljoonaa vuotta sitten.

Havaiji on saariketjun pää

Tektoniset voimat liikuttavat mannerlaattoja koko ajan poispäin siitä kohdasta, josta kupla työntyy kuoren läpi. Yleensä prosessissa muodostuneet tulivuoret sammuvat.

Itse kupla jää kuitenkin paikoilleen ja muodostaa uusia saaria.

Tämä ilmiö on selvästi näkyvillä esimerkiksi Havaijilla, joka on 5 800 kilometriä pitkän tulivuorisaariketjun pää.

Islanti tapahtumien keskipisteessä

Toisin kuin Havaiji, joka sijaitsee keskellä mannerlaattaa, Islanti on juuri laattojen rajakohdassa, jossa syntyy uutta valtameren pohjaa.

Mannerlaatat liikkuvat eri suuntiin, mutta Islanti pysyy paikoillaan todistaen purkauksineen jatkuvasta aktiivisesta tuliperäisestä toiminnasta.