Torilta löytyi tuntematon nisäkäslaji

tiistai 1. syyskuuta 2009

Wildlife Conservation Society -ympäristönsuojelujärjestön tutkijana toimiva Robert Timmins huomasi Laosissa torimyyjän pöydällä eläimen, jollaista hän ei ollut nähnyt koskaan aikaisemmin. Sikäläiset käyttivät pienestä nisäkkäästä nimitystä kha-nyou, ’kalliorotta’. Timmins aavisteli kuitenkin, että kyse ei ollut rottien suvun jäsenestä vaan jostakin muusta jyrsijästä. Tarkempi tutkimus osoitti Timminsin aavistuksen oikeaksi. Nisäkäs ei kuulunut mihinkään tunnettuun rottalajiin. Dna-analyysin mukaan se oli jyrsijä, mutta jo luokiteltujen lajien joukosta ei löytynyt siihen sopivaa. Jyrsijän todettiin edustavan ennen tuntematonta nisäkäsheimoa, joka sai tieteelliseksi nimekseen Laonastidae. Nyt Laonastes aenigmamus -lajinimellä tunnetun 40-senttisen jyrsijän lähisukulaisia ovat marsut ja tsintsillat. Koska biologit eivät ole nähneet elävää L. aenigmamusta, sen käyttäytymisestä ei tiedetä mitään. Lajin arvellaan viihtyvän metsä- ja kalkkikivialueilla, käyttävän ravinnokseen ensisijaisesti kasveja ja synnyttävän vain yhden poikasen kerrallaan. Lajia pidetään elävänä fossiilina, jonka kehityslinja erkani muista jyrsijöistä jo miljoonia vuosia sitten.