Sieni-itiö kiihdyttää päästäkseen kauas

Kun lisko tai sammakko pyydystää hyönteisen kielellään, se tapahtuu niin nopeasti, että sitä tuskin erottaa. Liikkeen nopeus on silti mitätön verrattuna siihen, millä sieni-itiö voi sinkoutua matkaan. Ascomycota- ja Zygomycota-sienet elävät kasvinsyöjien ulosteessa ja lisääntyvät itiöiden avulla. Eläimet eivät kuitenkaan mielellään syö ruohoa tai muita kasveja ulostekasojen läheltä, joten sienten on pystyttävä sinkoamaan itiönsä mahdollisimman kauas niistä, jotta ne päätyisivät lopulta isäntäeläimen vatsaan. Itiöt lähettää matkaan osmoottinen aine, joka syntyy sieni-itiön kiinnittymiskohdan soluun. Solu varastoi ensin itseensä suolaa ja sokeria. Kun siihen sitten kerääntyy vettä, sen sisäinen paine kasvaa. Ennen pitkää vesi purkautuu kuin vesipyssystä ja ampuu itiön matkaan. Itiön vauhti voi kiihtyä sekunnin miljoonasosassa 25 metriin sekun-nissa eli 90 kilometriin tunnissa. Tällä vauhdilla se pääsee 2,5 metrin päähän. Asia saatiin selville Miamin yliopistossa suurnopeuskameralla.