Seksiä ja hyönteismyrkkyä

Alaskassa ja Siperiassa esiintyvä töyhkökiislanen ei kuhertele vain suvunjatkamisen takia. Lähikosketuksessa linnut levittävät toistensa höyheniin loismyrkkyä. Alaskan yliopiston tutkijat selvittivät töyhtökiislasten pariutumista ja huomasivat, että osa soidinmenoista liittyi muuhun kuin varsinaiseen lisääntymiseen. Lintujen selässä olevat rauhaset tuottavat aldehydipitoista eritettä, joka on myrkyllistä luteille ja muille lintujen loisille. Linnut eivät kuitenkaan omin avuin saa levitettyä eritettä koko höyhenistöön. Parittelun aikana linnut hierovat itseään toistensa selkää vasten niin, että ne saavat hyönteismyrkkyä niihin ruumiinosiiin, joihin ne eivät itse yletä. Loismyrkky kelpaa muulloinkin kuin soitimella. Kun tutkijat asettivat esille keinotekoisella myrkyllä voideltuja linnun näköisiä malleja, linnut tunnistivat aineen tuoksusta ja kiirehtivät kaulailemaan.