Preeriapöllö saalistaa syöteillä

Vain harvojen lintulajien tiedetään käyttävän apuvälineitä saalistuksessa. Yksi niistä on amerikkalainen preeriapöllö. Se pyydystää kovakuoriaisia ulosteilla. Pöllö kerää nisäkkäiden ulosteita ja asettelee ne kasoiksi pesäluolansa lähettyville. Sitten se odottelee, että ulosteiden haju houkuttelee paikalle kovakuoriaisia suurin joukoin. Pöllö luottaa ulosteiden tehoon siinä määrin, että se ei vaivaudu etsimään ruokaa muualta vaan istuu liikkumatta pitkiä aikoja odottamassa kuoriaisia. Preeriapöllö ei ole tietoinen strategiansa edistyksellisyydestä. Ilmeisesti käytös juontuu mutaatiosta, joka paransi ulosteita kasaavien lintujen eloonjäämismahdollisuuksia ja periytyi sitten uusille sukupolville. Preeriapöllöjen saalistustapoja selvitti eläintieteilijä Douglas Leveyn johtama tutkijaryhmä Floridan yliopistosta USA:sta.