Perhosella korvat siivissään

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kanadalaiset biologit ovat löytäneet yöperhoslajin, joka kuulee siivillään. Kuuloaisti on tarpeen, sillä perhoset ovat lepakoille mieleistä ravintoa. Lepakot suunnistavat ja paikantavat saaliinsa kaikuluotaimella. Siksi perhosten korvat ovatkin virittäytyneet kuulemaan juuri lepakon lähettämiä ultraääniä. Panamassa Barro Coloradon saarella elävällä Macrosoma heliconiaria -lajin yöperhosella on etusiivissään hieman kaniininkorvia muistuttavat kuuloelimet, joissa on ilman täyttämän onkalon päällä hyvin ohut rumpukalvo. Tietyn tyyppiset ultraäänet saavat rumpukalvon värähtelemään, jolloin perhoset tulkitsevat lähistöllä olevan lepakoita ja alkavat hakeutua niiltä turvaan. Kanadalaisen Carleton-yliopiston tutkija Jayne Yack ja Toronton yliopiston professori James Fullard uskovat, että yöperhosten kuuloaisti on kehittynyt juuri keinoksi välttyä joutumasta lepakoiden saaliiksi. Päiväperhosilla ei ole kuuloaistia, vaan ne ovat valinneet toisen puolustusmenetelmän: ne eivät ole liikkeellä samaan aikaan kuin lepakot. Myös koilla tiedetään olevan kuuloaisti, mutta se on alkeellisempi kuin yöperhosten.