Onkiva varis tekee koukkunsa itse

Uudenkaledonianvaris simpanssia etevämpi työkaluntekijä

tiistai 1. syyskuuta 2009

Jos työkalujen käyttö ja valmistaminen on älykkyyden merkki, Uudessa-Kaledoniassa Tyynellämerellä elävät varikset jättävät jälkeensä mm. ihmisen lähimmät sukulaiset, kuten simpanssin. Luonnossa uudenkaledonianvarikset onkivat hyönteisiä koloista oksilla ja suipoilla lehdillä. Oxfordin yliopiston tutkijoiden kokeessa linnut panivat vielä paremmaksi. Kun sopivaa työkalua ravinnon saamiseksi ei ollut käsillä, ne tekivät sen itse. Eläintieteilijä Alex Kacelnikin johtamassa kokeessa varikset pantiin tilaan, jossa oli rautalangan pätkiä ja lasiputken pohjalla ruokaa. Päästäkseen käsiksi ruokaan varikset tekivät rautalangasta koukun pitämällä sitä paikallaan jalallaan ja taittamalla nokallaan langan toisen pään. Koukulla ne nostivat ruuan ulos lasiputkesta. Koe toistettiin, ja yhdeksänä kertana kymmenestä linnut tehtailivat rautalangasta koukun. Tutkijoiden mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun kouluttamattomien eläinten on havaittu valmistavan työkaluja. Esimerkiksi apinat käyttävät keppejä yms. työkaluina sellaisinaan eivätkä muuntele niitä tarpeen mukaan.