Millä eliöllä on vähiten geenejä?

Carsonella ruddii -lajin bakteerilla on todettu olevan vain 159 662 emäsparista koostuva perimä, joka jakautuu 182 geeniin. Siten se on hyvin lähellä yhdysvaltalaisten tutkijoiden Anthony Forsterin ja George Chirchin esittämää yksisoluisen eliön pienintä mahdollista 151 geenin genomia. Esimerkiksi ihmisellä on noin 20 000 geeniä, jotka sisältävät yhteensä noin kolme miljardia emäsparia. Carsonella ruddii -bakteeri on niin pieni ja yksinkertainen, että sitä hädin tuskin voidaan pitää itsenäisenä eliönä. Se elää kempeissä niin sanotussa symbioottisessa suhteessa: siitä hyvästä, että bakteeri saa käyttää hyönteisen solua lisääntymispaikkanaan, se tuottaa hyönteiselle ravinteita, kuten välttämättömiä aminohappoja, joita hyönteinen ei muuten saisi ravinnokseen käyttämistään kasvinesteistä. C. ruddii ja sen kemppi-isännät ovat olleet evoluutiomielessä samaa lihaa ja verta jo satoja miljoonia vuosia.