Mikä eläin kaivaa tehokkaimmin?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Maata tieltään siirtäviä eläimiä on monenlaisia. Hyviä kaivajia ovat niin kontiaiset kuin vyötiäisetkin, eikä maan sisässä liikkuminen ole ylivoimaista lieroille eikä monille hyönteisillekään. Maanalaisella elämällä on puolensa. Maa antaa monenlaista suojaa, ja sieltä löytää helposti syötäväksi sopivia tuoreita ja lahonneita kasvinosia sekä tietenkin myös eläinperäistä ravintoa. Monin paikoin maassa on paljon lajeja, jotka muodostavat pitkiä ravintoketjuja. Oman ekologisen lokeronsa maan sisältä vallanneista lajeista pohjoisilla leveysasteilla tunnetuimpia nisäkkäitä ovat jyrsijöihin kuuluvat myyrät ja hyönteissyöjiin luetut kontiaiset, joita aiemmin kutsuttiin maamyyriksi. Kontiaiset ovat todellisia kaivamisen mestareita: ne voivat tehdä vuorokaudessa jopa parisataa metriä uutta käytävää. Tehokkaimman kaivajan titteliä tuskin voidaan jakaa. Eri lajien lähtökohdat tässä kisassa ovat kovin erilaiset. Toiset niistä elävät helposti muokattavassa, toiset taas tiiviissä ja hankalasti käsiteltävässä maaperässä. Myös työtavat eroavat huomattavasti toisistaan. Esimerkiksi kastelieron kaivautumismenetelmänä on edessä olevan maa-aineksen syöminen.