Mauritiuksesta löytyi dronttihauta

Drontti eli dodo oli lentotaidoton kalkkunan kokoinen kyyhkylintu, jonka ihminen tappoi sukupuuttoon 1600-luvulla ennen kuin biologit ehtivät kunnolla tutkia sitä. Äskettäin tehty fossiililöytö auttaa korjaamaan asian. Mauritiuslais-alankomaalainen tutkijaryhmä löysi suosta satoja 2 000–3 000 vuotta vanhoja fossiilistuneita eri-ikäisten dronttien luita. Mukana oli myös monia nokan kap-paleita, jotka ovat hyvin harvinaisia. Lisäksi suosta on nostettu esiin useiden muiden kadonneiden eläin- ja kasvilajien jäännöksiä. Tutkijat yrittävät niiden perusteella selvittää, millaiset luonnonolosuhteet Mauri-tiuksessa vallitsivat ennen ihmisen tuloa saarelle. Drontti on tunnetuimpia ihmisen tuhoamia eläin-lajeja, mutta se ei ole ainoa. Intian valtameressä sijaitsevan Mauritiuksen saaren 45 lintulajista 24 kuoli sukupuuttoon pian eurooppalaisten tulon jälkeen.