Skovluft

Luonto edistää terveyttä

Laita vaelluskengät jalkaan ja lähde luontoon. Tutkimusten mukaan luonto ja sen kokeminen eivät ainoastaan piristä mieltä, vaan ne myös vahvistavat ihmisen elimistöä.

torstai 4. helmikuuta 2016 teksti Anders Bruun

Kaikkihan sen tietävät: reipas kävelylenkki metsässä tai järven rannalla piristää ja antaa lisää energiaa.

Kohottaako luonto vireystilaa vain psyykkisesti vai vaikuttaako luonto kehoon ja aivoihin myös fyysisesti? Uusi tutkimus antaa viitteitä siitä, että fyysinen vaikutus on totta, kirjoittaa National Geographic.

Luonto helpottaa diabetesta ja astmaa

Brittiläisen Exeterin yliopiston tutkimuksessa analysoitiin 10 000 ihmisen psyykkisen terveyden ja heidän asuinpaikkansa välistä yhteyttä. Siinä todettiin, että mitä lähempänä viheralueita ihmiset elivät, sitä tasapainoisimpia he olivat psyykkisesti.

Alankomaalaiset tutkijat totesivat vuonna 2009, että tiettyjen sairauksien, kuten masennuksen, ahdistuneisuuden, diabeteksen, sydänvaivojen, astman ja migreenin, olevan harvinaisempia niillä henkilöillä, jotka asuivat alle kilometrin etäisyydellä viheralueesta.

Ilmassa täytyy olla jotakin...

Tarkat syyt luonnon positiiviseen vaikutukseen terveydelle ovat vielä hämärän peitossa, mutta tietyistä asioita voidaan päätellä, että luonnossa hengitettävässä ilmassa on terveyttä edistäviä aineita.

Japanilaistutkijat ovat esimerkiksi havainneet, että metsässä ihminen saa hengitysilman mukana elimistöönsä bakteereja, jotka tehostavat ruuansulatusjärjestelmän toimintaa ja hajottavat siten myös sellaisia aineita, joita ihminen ei muuten voisi käyttää hyväkseen. Nämä aineet edistävät sekä fyysistä että psyykkistä terveyttä.

Kasvien ja niissä elävien bakteerien kautta ihmiset saavat lisäksi tarpeellisia öljyjä, jotka auttavat torjumaan haitallisia pieneliöitä.

Japanilaistutkijat toteavat myös, että luonnossa sisäänhengitysilmassa on negatiivisia ioneja, jotka ihmisen elimistössä auttavat neutralisoimaan allergeenien ja muiden haitallisten aineiden vaikutuksia.

Ihminen on luotu luontoon

Luonto lievittää myös stressiä.

Koehenkilöillä tehdyt stressihormonitason, hengityksen, sykkeen ja hienerityksen mittaukset antavat selkeitä viitteitä siitä, että luonto pieninä annoksina – jopa vain luonnon kuvina – voi rauhoittaa mieltä ja parantaa suorituskykyä.

Tutkijat selittävät ilmiötä sillä, että elimistö rentoutuu luonnossa, koska luonto on se ympäristö, johon ihminen on evoluutionsa aikana sopeutunut. Ihmisen aistien on siten helpompaa tulkita kasvien ja jokien viestejä kuin lukea kerrostalojen ja liikenteen välittämiä viestejä.

Olipa syy-yhteys sitten mikä hyvänsä, näyttää siltä, että luonnossa oleskelun ja hyvän fyysisen ja psyykkisen terveyden välillä on yhteys. Jo se sinällään on hyvä syy lähteä sunnuntaina ulos luontoon.

Lue lisää National Geographicin artikkelista: Luonnon parantava voima