Loisjoukko huijaa seksituoksulla

Kalifornian yliopiston biologit Leslie Saul-Gershenz ja Jocelyn Millar ovat ratkaisseet visuaalis-kemiallisen petoksen, jolla Meloe franciscanus-lajin toukohärkäkuoriaisen loisivat toukat naruttavat Habropoda pallida-lajin mehiläistä. Kuoriuduttuaan toukat muodostavat 500–2 000 yksilön joukkoja, jotka muistuttavat mehiläisnaarasta. Kun koiras yrittää paritella toukkakasan kanssa, toukat tarttuvat siihen. Kun koiras tapaa oikean naaraan, toukat siirtyvät sen mukana pesään, jossa ne syövät mehiläisen toukat ja elävät hunajalla ja mehiläisten tuomalla siitepölyllä. Pelkkä visuaalinen naami-ointi ei riitä. Tutkimuksessa havaittiin, että toukat osaavat erittää samaa hormonia, jota mehiläsnaaras käyttää merkkinä pariutumishalukkuudesta. Tutkijoiden mukaan tällainen kollektiivinen kemiallinen huijaus on hyönteisillä harvinaista.