Loisivat linnut nokkivat isäntänsä ihon verille

tiistai 1. syyskuuta 2009

Afrikan savanneilla elävä kottaraislintuihin kuuluva matonokkeli on tavallinen näky suurten nisäkkäiden selässä. Pieni lintu voi olla suuri riesa isännälleen. Tähän asti on oletettu, että matonokkelit puhdistavat isäntäeläimen ihoa haavoihin pesiytyneistä loisista ja hyönteisten toukista. Matonokkelien ja suurten nisäkkäiden yhteiseloa onkin pidetty yhtenä parhaista esimerkeistä siitä, miten aivan erilaiset lajit voivat elää symbioosissa: linnut saavat loisista ja toukista aterian, ja nisäkkäät pääsevät eroon syöpäläisistään. Brittiläisen Cambridgen yliopiston tutkija Paul Weeks on kuitenkin tullut toiseen lopputulokseen. Hän tutki lintujen ja karjan yhteiseloa Zimbabwessa tarkkailemalla kahta karjalaumaa, joista toinen jatkoi eloaan seuranaan punanokkamatonokkelit, kun taas toisesta linnut hätistettiin pois. Tutkimuksessa ilmeni, että iholoisten määrä oli suunnilleen sama molemmissa laumoissa. Lähemmässä tarkastelussa havaittiinkin, että matonokkelien varsinaista ravintoa eivät olleet nisäkkäiden iholoiset, vaan ne imivät niiden verta. Niillä eläimillä, joilla ei ollut lintuja seuranaan, oli huomattavasti vähemmän ihohaavoja kuin muilla. Verta imevät linnut ovat melko harvinaisia. Tällaista käytöstä on tavattu tähän asti ainostaan yhdellä Galápagossaarten maapeippolajilla, joka loisii suulayhdyskunnissa. Aikaisemmin senkin oletettiin Afrikan matonokkelien tavoin puhdistavan suulia niitä kiusaavista loisista.