Loinen naamioi muurahaisen marjaksi

Sukkulamato houkuttelee linnut syömään sen isännän

tiistai 1. syyskuuta 2009

Keski- ja Etelä-Amerikan sademetsien muurahaisissa loisiva sukkulamato tekee kaikkensa, jotta sen isäntä syötäisiin. Myrmeconema neotropicum -lajin sukkulamato muuttaa muurahaisen mahan punaiseksi, jolloin se linnun silmissä muistuttaa mehevää kypsää marjaa. Normaalisti linnut eivät syö pahanmakuisia muurahaisia. Kun lintu nielaisee marjaksi luulemansa muurahaisen, sukkulamato kulkeutuu vahingoittumattomana sen ruuansulatuselimistön läpi ja päätyy sen ulosteiden mukana uuteen paikkaan. Muurahaiset taas keräävät siemeniä sisältävää ulostetta toukkiensa ruuaksi. Näin muurahaiset vievät itse loisen pesäänsä ja tartuttavat poikasensa. Sukkulamatojen ja muurahaisten yhteiselo paljastui Kalifornian yliopiston biologian professori Robert Dudleylle, kun hän tutki Panamassa Cephalotes atratus -lajin muurahaisten työläisten outoa värijakaumaa. Osa niistä oli jostakin syystä punaisia. Kun Dudley leikkasi punaisten muurahaisten mahan auki, sieltä tuli esiin satoja sukkulamadon munia. Noin viisi prosenttia Cephalotes atratus -muurahaisista on sukkulamadon kantajia.