Litrassa merivettä elää 20?000 eliölajia

Merien lajikirjo osoittautui paljon luultua suuremmaksi

tiistai 1. syyskuuta 2009

Kun kansainvälisen merieliöstön kartoitushankkeen (Census of Marine Life, CML) tutkijat aloittivat työnsä, merivedessä uskottiin esiintyvän enintään 2 000 mikrobilajia litraa kohti. Kun Atlantista ja Tyynestämerestä otetut näytteet oli saatu analysoitua, havaittiin, että litrassa vettä oli keskimäärin 20 000 eri pieneliölajia. Näytteet otettiin useista eri syvyyksistä 550 metristä 4 100 metriin. Myös veden lämpötilan vaihtelu huomioitiin: näytteitä haettiin sekä kylmältä Pohjois-Atlantilta että merenpohjan tulivuorten läheisyydestä. Näytteenottopaikkojen erilaisuudesta huolimatta eliöstö on kaikissa näytteissä pitkälti samanlainen. Muutama runsaslukuinen valtalaji muodostaa suurimman osan koko eliöiden määrästä, mutta niiden rinnalla elää monia muita lajeja, joiden yksilömäärä on pieni. Tämä lajijakauma hämmästytti tutkijoita. Biologian näkökulmasta on vaikeaa selittää, miksi jotakin lajia ylipäänsä esiintyy, jos sen yksilömäärä on jatkuvasti pieni. Yksi selitys voisi olla se, että harvinaiset lajit tuottavat aineita, joita runsaslukuisemmat tarvitsevat. Toisaalta harvalukuiset lajit voivat olla jonkinlaisessa valmiustilassa siltä varalta, että elinolosuhteet äkkiä muuttuvat ja ne voisivat vallata jonkin valtalajin paikan. Näytteiden analyysien perusteella CML:n tutkijat olettavat, että valtamerissä esiintyy 5–10 miljoonaa eri pieneliölajia. Niistä on tähän mennessä määritetty tieteellisesti vasta noin 5 000. CML:n tavoitteena on saada kaikki lajit ja niiden levinneisyys määritettyä vuoden 2010 loppuun mennessä.