Limasieni suunnistaa sokkelossa

Liikkuva sieni löytää lyhimmän tien ravinnon luo

tiistai 1. syyskuuta 2009

Limasienillä on niin sienten, kasvien kuin alkeellisten eläintenkin ominaisuuksia. Harvat pitävät niitä älykkäinä olioina. Japanilainen tutkija Toshiyuki Nakagakin tekemien kokeiden perusteella näyttää kuitenkin siltä, että Physarum polycephalum -limasienen liikkuvat limakot pystyvät ratkaisemaan suhteellisen mutkikkaitakin tehtäviä. Nakagaki kollegoineen tutki limasienen toimintaa sokkelossa, johon oli sijoitettu sienelle sopivaa ravintoa eli kaurahiutaleita. Limasieni alkoi levittää rihmojaan sokkelon suulta, ja muutamassa tunnissa rihmat täyttivät koko sokkelon. Se rihma, joka ”löysi” kaurahiutaleet, viestitti löydöstään sienen muille osille supistelemalla. Supistelut vahvistivat niitä rihmoja, jotka sijaitsivat ravinnon ja sokkelon suuaukon välisellä reitillä. Ne limasienen rihmat, jotka eivät olleet yhteydessä ravintoon, alkoivat kuihtua. Kahdeksan tunnin kuluttua limasienestä oli jäljellä yksi vahva rihma, joka johti lyhintä reittiä kaurahiutaleiden luo. Näin sieni pystyi käyttämään ravinnon tehokkaimmin hyödykseen. Vaikka limasienen toimintatapa poikkeaa nisäkkäiden keinoista, tutkijat luonnehtivat sen suunnistuskykyä ”primitiiviseksi älykkyydeksi”.