Lepakko lentää kuin hyönteinen

Evoluutionsa aikana lepakot ovat omaksuneet lentotekniikan, joka on samanlainen kuin hyönteisillä. Siten se eroaa selvästi lintujen tavasta lentää. Asia ilmeni Ruotsissa Lundin yliopistossa tehdyissä tuulitunnelikokeissa. Lepakoita kuvattiin suurnopeuskameralla, kun ne lensivät paikoillaan ruokinta-automaatin edessä. Tuulitunnelissa oli vesihöyryä, joka toi esille ilman liikkeet. Ilmavirroista ilmeni, että siipien lyönti synnytti siipien eteen pyörteitä, jotka antoivat lepakolle nostetta. Lepakon joustavat kalvomaiset siivet tuottavat nostavia ilmapyörteitä myös ylös ja taakse suuntautuvissa liikkeissä kuten hyönteistenkin siivet, vaikka pienimmätkin lepakot ovat sata kertaa niin suuria kuin esimerkiksi mehiläinen.