Leikki välittää delfiinikulttuurin

Delfiinien leikkejä seuranneet tutkijat uskovat, että leikki on meri-nisäkkäiden tapa välittää kulttuuriaan jälkeläisilleen. Yhdysvaltalaiset meri-biologit Stan Kuczaj ja Lauren Highfill seurasivat viiden vuoden ajan delfiinejä sekä luonnossa Karibianmerellä että vankeudessa. He huomasivat, että delfiinit tarkoituksella vaikeuttavat leikkiään ilmeisesti kehittääkseen omia tai poikastensa taitoja. Havaintomme viittaavat siihen, että leikki kehittää delfiinien ongelmanratkaisukykyä. sanoo Kuczaj. Moniin leikkeihin osallistuu sekä täysikasvuisia että nuoria yksilöitä. Niissä poikaset oppivat aikuisilta käyttäytymismalleja ja tarpeellisia taitoja. Leikki siis siirtää kulttuuria sukupolvelta toiselle.