Krokotiilin veressä antibioottista ainetta

Krokotiilit saavat väkivallan täyttämässä elämässään jos jonkinlaisia ruhjeita ja haavoja. BBC:n palveluksessa oleva tuottaja ihmetteli krokotiileja käsittelevää kuva-aineistoa läpikäydessään, miksi niiden haavat tulehtuvat vain harvoin. Kun asiantuntijat eivät osanneet vastata hänen kysymykseensä, hän antoi eräälle biologille tehtäväksi selvittää, onko krokotiilien veressä jokin aine, joka estää likaisia haavoja tulehtumasta. Yhdysvalloissa tehdyissä verianalyyseissä kävi ilmi, että krokotiilien veri sisältää haitallisia mikrobeja tappavaa peptidiä. Nyt selvitetään, miten aine nujertaa taudinaiheuttajat. Tutkijat pitävät mahdollisena, että ainetta voidaan käyttää hyväksi kehitettäessä valmisteita nykyisille antibiooteille vastustuskykyisiä mikrobeja vastaan. Uusi aine on nimetty krokodilliiniksi.