Kontiainen pitää pikaruuasta

Tähtikuonokontiainen huomaa ja hotkaisee saaliinsa 0,227 sekunnissa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Ruokailunopeuden maailmanmestaruus kuulunee tähtikuonokontiaiselle. Siltä kuluu saaliin – madon tai hyönteisen – tunnistamiseen ja syömiseen 227 millisekuntia. Sen sijaan esimerkiksi autoilijalta menee punaisen valon havaitsemiseen ja jarrun painamiseen keskimäärin 650 millisekuntia. Tähtikuonokontiainen on nimetty meritähteä muistuttavan kuononsa mukaan. Siinä on 22 pehmeää lonkeroa, jotka ovat täynnä tuntoaistimia. Niillä se tunnustelee ympäristöään ja tunnistaa syötäväksi sopivat eliöt. Yhdysvaltalaisen Vanderbiltin yliopiston biologi Kenneth Catania on kuvannut tähtikuonokontiaisen ruokailua suurnopeusvideokameralla. Kamera paljasti, että kontiainen tutkii jatkuvasti maastoa kuononsa lonkeroilla. Jos niihin osuu kiinnostava kohde, se tutkii sitä kahdella erityisen herkällä lonkerolla. Jos kohde varmistuu syötäväksi ja kontiaisella on nälkä, se nielaisee suupalan nopeammin kuin ihmissilmä ehtii havaita. Tähtikuonokontiaisen kuonossa on 25000 tuntoaistinta ja 100000 hermoa, kuusi kertaa niin paljon kuin ihmisen kädenselässä, sormissa ja kämmenessä.