Kolibri muistaa kuin ihminen

Tapahtumamuisti eli kyky muistaa aikaan ja paikkaan sidonnaisia kokemuksia on kuviteltu vain ihmisen ominaisuudeksi. Nyt kolibri on osoittanut pystyvänsä samaan. Skotlantilaisen Edinburghin yliopiston tutkijat selvittivät Kanadan Kalliovuorilla kesää viettävän kettukolibrin muistia. Kolibreja houkuteltiin sattumanvaraisesti sijoitetuilla erivärisillä tekokukilla, jotka täyttyivät mettä muistuttavalla nesteellä 10 ja 20 minuutin välein. Pian linnut oppivat käymään kukissa vain heti sen jälkeen, kun ne oli täytetty medellä. Linnut siis muistivat, missä kukassa kannattaa käydä milloinkin. Koiraiden osalta suoritusta vaikeutti se, että niiden oli samaan aikaan puolustettava reviiriään ja kosiskeltava naaraita. Aiemmista kokeista tiedetään, että ainakin rotat ja kädelliset muistavat, missä mitäkin on, mutta on ollut vaikeaa osoittaa, muistavatko ne, milloin jotakin tapahtui.