Käyttävätkö eläimet lääkkeitä?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Tiedetään, että useat eläinlajit käyttävät lääkeaineita joko sisäisesti tai ulkoisesti. Esimerkiksi kapusiiniapinat ja makit hierovat turkkiinsa aineita, jotka karkottavat kiusallisia hyönteisiä. Kapusiiniapinat käyttävät lehtiä, jotka sisältävät myrkyllisiä aineita, makit puolestaan kieriskelevät tuhatjalkaisissa, jotka ärsytettyinä erittävät myrkkyä. Kissat ja koirat syövät usein ruohoa tai vihreitä kasveja. Tutkimuksissa on käynyt ilmi, että nämä kasvit sisältävät aineita, jotka helpottavat vatsavaivoja ja tappavat sisäloisia. Afrinkannorsunaaraan käyttäytyminen on ehkä erikoisin esimerkki eläinten itselääkitsemisestä. Kantavat norsunaaraat nimittäin syövät lehtiä, jotka käynnistävät synnytyksen. Tutkijat eivät tiedä vielä varmasti, miten eläimet löytävät oikeat kasvit, mutta ilmeisesti taidon taustalla on sekä vaisto että oppimisen kautta saatu kokemustieto. Lääkeyritykset ovat erittäin kiinnostuneita eläinten itselääkitsemiskäyttäytymisestä ja siihen vaikuttavista asioista. Siksi lääkeaineisiin turvautuvia eläimiä tutkitaan innokkaasti.