Lihansyöjäkasvi

Viekas kasvi syleilee uhrin kuoliaaksi

Lihansyöjäkasveihin kuuluvat kihokit houkuttelevat saaliin luokseen makeilla mutta tappavilla pisaroilla. Jos kärpänen lentää liian lähelle, se jää vangiksi ja kasvi syö sen elävältä.

maanantai 4. heinäkuuta 2016 teksti Christian Ammitzbøll Juul

Lihansyöjäkasvit kääntävät luonnon järjestyksen päälaelleen. Ne houkuttelevat pahaa aavistamattomat eläimet kuolemaan ovelilla keinoilla. Sitten kasvit liuottavat eläimistä itselleen ravinteita.

Saksalaistutkijat selvittivät hiljattain, miten kasvit osaavat iskeä uhriin kiinni juuri oikealla hetkellä.

Tappajakasvit laskevat sekunteja

Yhdysvalloissa viihtyvä lihansyöjäkasvi kärpäsloukku pystyy sulkemaan lehtensä kärpäsen tai muun uhrin ympärille sekunnin murto-osassa.

Se havaitsee saaliin pienillä tuntokarvoilla. Tutkijoita on pitkään mietityttänyt se, miksi kasvi ei reagoi, kun karvoihin osuu sadepisaroita, pikkukiviä tai kasvien jäännöksiä.

Nyt tiedetään, että kärpäsloukku näyttää osaavan ottaa aikaa. Sen kukinto sulkeutuu vain, jos tuntokarvat rekisteröivät kosketuksen kahdesti 15–20 sekunnissa. Tästä syystä loukku laukeaa vain, jos siinä liikkuu eläin.

Kasvit syleilevät uhrin kuoliaaksi

Kärpäsloukun lähisukulaiset kihokit liimaavat uhrin itseensä niiden pitkien kukkavarsien päiden karvoista erittyvällä tahmealla nesteellä.

Kun kärpänen alkaa pyristellä päästäkseen irti, karvat kääntyvät sitä kohti ja tahmea neste liuottaa sen ruumiin vähitellen. Kun kasvi on nauttinut aterian, se valmistautuu seuraavaan uhriin.

Katso, miten viekas kasvi kietoo saaliin hitaasti tappavaan otteeseensa:

Lue lisää vihreistä tappajista

Tahmea lima, myrkylliset entsyymit ja herkät tuntokarvat. Pääset lukemaan lisää kasvimaailman tappajista ja niiden ovelista kuolemanloukuista laajasta artikkelistamme: