Musta kasvi imisi energiaa liiankin kanssa

Kasvit saavat kasvamiseensa tarvittavan energian auringonvalosta. Miksi niiden lehdet eivät ole mustia? Musta pinta imisi itseensä valoa tehokkaammin kuin vihreä.

Kasveja voidaan pitää tietyssä mielessä tuhlareina. Niiden klorofyllimolekyylit imevät it-seensä parhaiten näkyvän valon spektrin sinisiä ja punaisia aallonpituuksia. Suurin osa vihreistä aallonpituuksista heijastuu lehden pinnasta, minkä vuoksi kasvit näyttävät vihreiltä. Jos kasvi sattuu imemään kaikki tai lähes kaikki näkyvät aallonpituudet, se todellakin näyttää lähes mustalta, kuten jotkin punalevälajit. Syy tuhlaukseen piilee siinä, että vaikka auringonvalo on kasveille elintärkeää, sitä ei kannata saada liikaa. Päivisin kirkkaassa auringonpaisteessa kasvit voivat imeä itseensä enemmän energiaa kuin ne ehtivät tai pystyvät käyttämään hyväksi. Jotkin kasvit käyttävät vain 10 prosenttia saamastaan energiasta. Nopeakasvuiset rikkakasvitkin kykenevät hyödyntämään vain puolet tarjolla olevasta energiasta. Kasviin imeytynyt ylimääräinen energia on vaaratekijä, sillä se voi synnyttää muiden aineiden kanssa helposti reagoivia happimolekyylejä, happiradikaaleja, jotka tuhoavat soluja. Kemiallisten vaurioiden lisäksi mustat lehdet altistaisivat kasvin myös kuumenemiselle. Kuumasta kasvista haihtuisi aiempaa enemmän vettä. Tämä taas tekisi tyhjäksi keinot, joilla kasvit säätelevät haihtumista.