Miten kasvi torjuu taudinaiheuttajia?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Myös kasveilla on eräänlainen immuunijärjestelmä, jonka taudinaiheuttajan ilmaantuminen aktivoi. Se ei tosin perustu vasta-aineisiin kuten nisäkkäillä, joiden elimistö tunnistaa niiden avulla tunkeilijoita. Silti kasvienkin puolustusreaktion laukaisee prosessi, joka erottaa omat solut ja aineet ulkopuolisista. Helsingin yliopistossa viime huhtikuussa tohtoriksi väitelleen Jing Lin tutkimuksen mukaan kasvit tunnistavat taudinaiheuttajia niin sanottujen heräteai-neiden avulla. Ne ovat taudinaiheuttajasta peräisin olevien molekyylien tai taudinaiheuttajien erittämien entsyymien vaikutuksesta syntyneitä kasvien soluseinän hajoamistuotteita. Tunnistusprosessi aktivoi useita puolustustapoja, joita säätelevät erilaiset viestinvälitysverkot. 2001 julkaistussa yhdysvaltalaistutkimuksessa todettiin, että salisyylihapolla on tärkeä osuus kasvin puolustusreak-tioiden käynnistymisessä. Se muun muassa aktivoi puolustusgeenejä, joiden toiminta parantaa kasvin vastustuskykyä myös uusia infektioita vastaan.