Tulips

Miksi kukkien terälehdet vetäytyvät suppuun iltaisin?

Terälehdet sulkeutuvat suojaamaan siitepölyä.

maanantai 17. toukokuuta 2010

Erityisesti niiden kasvien kukat sulkeutuvat yöksi, joita päiväaktiiviset hyönteiset pölyttävät. Yöllä kasvit suojelevat lisääntymishiukkasiaan eli siitepölyään sitä uhkaavilta vaaroilta, kuten kasteelta, tuhoeläimiltä ja pieneliöiltä.

Kun kaste laskeutuu illalla, siitepöly voi kostua, jos se ei ole terälehtien suojissa. Kastuttuaan siitepöly ei enää voi asettua ohueksi kerrokseksi hyönteisiin, jotka seuraavana aamuna tulevat imemään kukasta mettä. Sulkemalla terälehdet kukka voi myös säästää helposti haihtuvia tuoksuaineitaan ja käyttää niitä taas päiväsaikaan, kun niistä on pölyttymisen kannalta hyötyä.

Crocus

Kukat avautuvat ja sulkeutuvat laajentamalla ja supistamalla terälehtien soluja, jotka reagoivat valoon, lämpöön tai kosteuteen. Kun terälehtien sisäpinnalla olevat solut reagoivat illalla hiipivään kylmyyteen, ne supistuvat. Tällöin ulkopinnan solut ojentautuvat keskustaa kohti niin, että kukka sulkeutuu.

Kaikilla kasveilla ei ole samanlainen vuorokausirytmi. Esimerkiksi kultahelokki, jonka pölyttäjinä toimivat yöperhoset, avaa teriönsä vasta iltapuolella. Puna-alpi taas avautuu auringonpaisteessa, mutta tunnistaa matalapaineen ja sulkeutuu sadeilman lähetessä.

Rød Arve