Miksi kasveilla on värikkäät kukat?

Värit ovat kasvien keino houkutella hyönteisiä pölyttämään niitä. Erivärisillä kukilla kasvit erottuvat ympäristöstään. Terälehtien värit syntyvät erilaisista aineista. Esimerkiksi sinisen ja punaisen saavat aikaan antosyaanit, joita käytetään myös elintarvikeväreissä. Keltainen taas syntyy karotenoidista, jota on muun muassa porkkanassa. Yleensä kukissa on useita väriaineita, joiden suhde määrää terälehtien vivahteet. Valkoisten kukkien terälehdet ovat oikeasti läpikuultavia. Ne näyttävät valkoisilta, koska niiden pintasolukon alla on valoa heijastava ilman täyttämä solukerros. Kukissa on myös ultraviolettialueen värejä, joita ihmisen silmä ei erota. Sen sijaan mehiläinen havaitsee myös ultraviolettivalon. Monissa kukissa onkin juovia ja kuvioita, jotka heijastavat ultraviolettivaloa. Monet hyönteiset keräävät mettä vain tietynvärisistä kukista. Tämä on kasvin kannalta hyvä, sillä silloin sen siitepöly kantautuu todennäköisimmin saman lajin edustajan emiin. Värit houkuttavat myös lintuja. Esimerkiksi punakukkaiset kasvit turvautuvat yleensä pölytyksessä lintuihin. Useimmat hyönteiset, päiväperhosia lukuun ottamatta, eivät ilmeisesti pysty erottamaan punaista. On olemassa myös kasveja, joilla on lähes värittömät kukat. Ne houkuttelevat pölyttäjänsä pelkästään tuoksulla.