Kasvituholaisten biologinen torjunta

Millaisia biologisia keinoja voidaan käyttää tuhoeläinten ja kasvitautien torjuntaan kasvimailla ja talousmetsissä?

Biologiseksi torjunnaksi kutsutaan luonnon tarjoamia keinoja estää tuhoeläinten hyötykasveille aiheuttamia vaurioita ja tauteja. Biologisella torjunnalla tarkoitetaan kuitenkin yleensä tuhoeläinten hävittämistä tai kasvun rajoittamista luonnonmenetelmillä ilman teollisesti valmistettuja kemiallisia torjunta-aineita. Biologisia torjuntamenetelmiä ovat mm. tuhoeläinten luontaisten taudinaiheuttajien, kuten virusten, bakteerien ja loisten hyväksikäyttö, sekä niin sanotut feromonipyydykset, joihin tuhoeläimet houkutellaan feromoneiksi kutsutuilla eläinten eri tarkoituksiin erittämillä kemiallisilla yhdisteillä. Biologiseen torjuntaan voidaan käyttää myös tuhoeläinten luonnollisia vihollisia. Esimerkiksi kurkkuviljelmillä torjutaan vihannespunkkeja nykyään yleisesti petopunkeilla. Tomaatti- ja kurkkuviljelmillä tuhoa aikaansaavia ansarijauhiaisia voidaan torjua loispistiäisiin kuuluvilla jauhiaiskiilukaisilla. Kirvojen torjunnassa puolestaan hyvin tehokkaiksi ovat osoittautuneet kirvasääsket. Männyntaimien neulasiin mieltyneet mäntypistiäiset saadaan kuriin monisärmiöviruksen avulla. Kasvitautien biologinen torjunta perustuu pitkälti niin sanottujen torjuntapieneliöiden, kuten bakteerien, sienten ja sädesienten, käyttöön. Ne toimivat yleensä joko antibioottien tapaan tai heikentävät olennaisesti taudinaiheuttajien elinmahdollisuuksia kilpailemalla niiden kanssa.