Kärpäsloukku jännittää lehtensä

Miten lihansyöjäkasvit voivat liikkua niin nopeasti, että ne saavat siepattua hyönteisiä ravinnokseen?

Jotkin lihansyöjäkasvit voivat todellakin liikkua hyvin ripeästi. Esimerkiksi kihokkeihin kuuluva kärpäsloukku voi sulkea kaksiosaiset ruusukelehtensä sekunnin kymmenesosassa, kun kärpänen tai muu hyönteinen koskettaa lehden tuntokarvoja. Sulkeutumisreaktion synty on selitetty muun muassa sillä, että kasvi muuttaa lehden solujen nestepainetta siirtämällä vettä soluista toisiin. Tätä pidetään edelleen todennäköisenä selityksenä, mutta se jättää avoimeksi sen, miten lehdet voivat sulkeutua niin nopeasti. Harvardin yliopistossa USA:ssa Lakshminarayanan Mahadevanin johdolla tehdyssä tutkimuksessa kuvattiin saalistavaa kärpäsloukkua suurnopeuskameralla ja havaittiin, että kärpäsloukku varastoi lehtiinsä elastista energiaa. Kun lehden puoliskot ovat kaartuneina ulospäin, ne ovat jännittyneinä kuin jousi. Kun tuntokarvoihin osuu liikkuva kohde, jännitys laukeaa ja puoliskot kääntyvät kuperasta koveraksi ja sulkeutuvat. Kaikki lihansyöjäkasvit eivät toimi samalla tavalla. Jotkin tyytyvät odottamaan, että saalis juuttuu niiden tahmeaan pintaan.