Hydrauliikka työntää voikukan kiveyksen läpi

Katujen reunoilla kasvaa usein rikkaruohoja, jotka ovat työntäneet vartensa päällysteen läpi. Miten kasvit pystyvät tähän – ovathan ne niin hentoja, että ne voi helposti repiä käsin?

Ilmiön selitys löytyy hydrauliikasta. Fysiikasta tiedetään, että nestettä on lähes mahdotonta puristaa kasaan. Ilmiötä käytetään hyväksi monissa teknisissä laitteissa, joissa pumpataan nestettä, yleensä öljyä, edestakaisin säiliöstä toiseen. Hydrauliikan avulla voidaan esimerkiksi nostaa painavia esineitä ilman, että tarvitaan paljon voimaa. Jos nestettä painetaan pienellä männällä suureen astiaan, astiassa olevan nesteen pinta nousee vain vähän. Samalla kuitenkin pinnalla oleva esine nousee ylöspäin suhteellisen vähäistä voimaa käyttäen. Asvalttikerroksen tai katukiveyksen alla versovassa kasvissa toimii hydrauliikka periaatteessa samoin kuin teknisissä laitteissa. Kun kasvi imee maasta vettä, se pumppaa sen soluihinsa, jotka vähitellen jakautuvat ja laajentuvat. Solut koostuvat pääosin selluloosasta, joka ei puristu kasaan, niin kuin ei niissä oleva vesikään. Solut aiheuttavat ympäristöönsä painetta, ja kun paine asvaltin alla kasvaa tarpeeksi, kasvi murtaa asvaltin pinnan ja sen varsi nousee valoa kohti. Kasvin juuret tunkeutuvat asvaltin rakoihin ja laajentavat niitä kasvaessaan.