Philcoxia minensis

Brasilian ratamo pyytää matoja maan alla

Ratamokasveihin kuuluvan Philcoxia minensiksen kotiseudulla Brasiliassa maaperä on kuivaa ja köyhää. Kasvi on kuitenkin löytänyt selviytymiskeinon.

keskiviikko 30. toukokuuta 2012

Noin 25 sentin korkuiseksi kasvavan sinivalkokukkaisen ratamon maanalaisissa osissa on pieniä tahmeita lehtiä, joilla kasvi hankkii ravintoa. Nuppineulan pään kokoiset lehdet houkuttelevat mullassa eläviä sukkulamatoja.

Kun mato eksyy lehdelle, se juuttuu siihen kiinni ja lehden rauhaset alkavat erittää entsyymipitoista limaa. Lima peittää madon, ja entsyymit hajottavat sen ravinteiksi, jotka kasvi ottaa talteen. Jo ennestään tunnetaan satoja lihansyöjäkasveja, mutta Philcoxia minensis on ensimmäinen, jonka tiedetään pyydystävän saaliinsa maan alla.

Philcoxia minensis roots

Brasilialaisen Campinasin yliopiston kasvitieteen professori Rafael Oliveira pääsi brasilialaisratamon pyyntitekniikan jäljille etsiessään maanalaisten lehtien tarkoitusta, sillä pimeässä ne eivät voi yhteyttää. Havaittuaan lehdissä millimetrin pituisia sukkulamatoja hän ensin oletti, että nämä olivat etsimässä lehdistä sieniä tai bakteereita ravinnokseen. Muutaman kokeen jälkeen oli kuitenkin ilmeistä, että madot olivatkin kasvin ravintoa. Noin prosentti Philcoxia minensiksen ravinteista on eläinperäistä, mikä on paljon enemmän kuin lihansyöjäkasveilla yleensä.

Oliveira kollegoineen pyrkii nyt selvittämään, miten brasilialaisratamo houkuttelee saaliitaan. Tutkijoiden mukaan on myös mahdollista, että ratamon ruokalistalla on muitakin pieniä eläimiä.

Entsyymi hajottaa madot

Philcoxia minensis -kasvilla on maanalaisissa osissaan pieniä lehtiä, jotka houkuttelevat sukkulamatoja. Kun madot juuttuvat lehden tahmeaan pintaan, ne peittyvät lehtien rauhasista erittyvään entsyymipitoiseen limaan. Liman entsyymit hajottavat madot kasville sopiviksi ravinteiksi. Eläinperäinen lisäravinto on tarpeen köyhässä maaperässä.

Philcoxia minensis microscopic