Kasvit varoittavat toisiaan

Kasveilla ei ole tuntoelimiä niin kuin eläimillä. Pystyvätkö ne viestimään keskenään jollain muulla tavalla?

Kasvit osaavat joissakin tapauksissa ”puhua” keskenään, kun toiset kasvit erittävät ilmaan kemikaaleja, joita toiset kasvit puolestaan vastaanottavat. Jenassa Saksassa sijaitsevan bio-kemian Max Planck -instituutin tutkijat todistivat äskettäin, että kasvit voivat varoittaa naapureitaan tuholaisista, jotta nämä ehtivät puolustautua. Lisäksi erään pohjoisamerikkalaisen tupakkakasvin todettiin toukkien hyökätessä alkavan erittää ainetta, joka houkutteli paikalle juuri kyseisiä toukkia syöviä hyönteisiä. Yhdysvaltalaisissa Kalifornian ja Cornellin yliopistoissa on tehty kokeita marunalajeilla, jotka erittävät ilmaan orgaanisia aineita, muun muassa etyleeniä ja metanolia, kun hyönteiset vahingoittavat niitä. Kun marunoihin tuli tuholaisia, sekä lähellä kasvavat marunat että villit tupakkakasvit alkoivat tuottaa entsyymiä, joka suojaa niiden lehtiä toukilta. Niiden alttius joutua tuholaisten syötäväksi aleni 60 prosenttia normaalista. Koe osoitti tutkijoille, että kasvien viestintä voi toimia myös eri lajien välillä. Kasvitieteilijät eivät kuitenkaan oleta, että kasvit tuholaisten hyökätessä lähettävät varoitusmolekyylejä liikkeelle tarkoituksellisesti muita kasveja auttaakseen. Naapurikasvit ovat ilmeisesti vain kehittäneet kyvyn reagoida tiettyihin aineisiin. Niiden ei kannata kuluttaa voimiaan puolustusaineiden tuottamiseen ennen kuin tuholaishyökkäys uhkaa.