Karhukaiset selvisivät avaruusmatkasta

Alkeelliset pikkueläimet sietävät kuumaa, kylmää, säteilyä ja liuottimia

tiistai 1. syyskuuta 2009

Karhukainen on yksi pienimmistä monisoluisista eliöistä. Se on myös yksi sitkeähenkisimmistä. Viimeksi se todisti sietokykynsä avaruudessa. Se ei näytä olleen millänsäkään kosmisesta säteilystä, joka veisi muilta eliöiltä hengen. Ruotsalaisen Kristianstadin korkeakoulun kokeessa lähetettiin 3?000 Öölannista kerättyä karhukaista venäläisen Sojuz-raketin mukana Maata kiertävälle radalle. Karhukaiset olivat pakattuna kapseliin, joka kiertoradalla avattiin ja eliöt altistettiin kosmiselle säteilylle 14 vuorokauden ajaksi. Sitten kapseli putosi takaisin Maan pinnalle. Maan päällä karhukaiset on pantu 272 pakkasasteen kylmyyteen ja +150 asteen paahteeseen ja altistettu radioaktiiviselle säteilylle. Niitä on pidetty myös tyhjiössä ja upotettu liuotinaineisiin. Kaikista näistä koettelemuksista ne ovat selvinneet ilman mainittavia vammoja. Sietokyvyn selittää kuivahorros. Karhukaiset kuivuvat, pysäyttävät aineenvaihduntansa ja siirtyvät lepotilaan. Avaruudessa käyneistä karhukaisista oli säilynyt hengissä yhtä moni kuin Maassa pysyneestä vertailuryhmästä. Karhukaisten avaruusmatka tukee joidenkin tutkijoiden esittämiä käsityksiä, joiden mukaan elämä voisi siirtyä planeetalta toiselle esimerkiksi meteoriittien mukana.