Kannukasvin neste sitoo uhrin

Nepenthes-suvun kasvit houkuttelevat ravinnoksi käyttämiään hyönteisiä ja muita niveljalkaisia kukinnon makealla nesteellä. Kun saaliseläin putoaa kannumaisen kukinnon pohjalle, se ei pääse pois, koska sisäseinät ovat liukkaat. Entsyymipitoinen neste sulattaa saaliin vähitellen. Nyt Ranskan kansallisen tieteellisen tutkimuskeskuksen ja Provencen yliopiston tutkijat ovat saaneet selville, että kannukasvit eivät tyydykään pelkkiin liukkaisiin seiniin. Kun tutkijat tiputtivat kannukasvin nesteeseen muurahaisia ja kärpäsiä, ne kaikki hukkuivat. Eläimet takertuivat tahmeaan nesteeseen sitä tiukemmin, mitä enemmän ne liikkuivat. Vertailuryhmän pelkkään veteen pudotetuista hyönteisistä taas selvisi hengissä 95 prosenttia.