Kääpiöt ovat jättiläisiä yleisempiä

Paljonko tähtiä täytyy olla, jotta puhutaan galaksista?

tiistai 1. syyskuuta 2009

Galaksin määritelmässä ei ole mainittu tähtien vähimmäismäärää. Määritelmän mukaan galaksi on avaruudessa erillään muista sijaitseva, sisäisen paino-voiman koossa pitämä järjestelmä, johon kuuluu tähtien lisäksi planeettoja, kaasu- ja pölypilviä ja pimeää ainetta. Yleinen mielikuva galakseista sellaisina suurina tähtijärjestelminä kuin Andromeda tai Linnunrata on jossain määrin väärä. Tällaiset satojen miljardien tähtien galaksit ovat viimeaikaisen tutkimuksen mukaan vähemmistönä. Kääpiögalaksit, joissa on enintään 100 miljoonaa tähteä, vaikuttavat olevan huomattavasti yleisempiä. Tutkimista vaikeuttaa se, että kääpiögalakseja on vaikea ha-vainnoida, koska ne häviävät suurille kierregalakseille paitsi koossa myös kirkkaudessa. Varovaisen arvion mukaan pieniä galakseja on 10–100 kertaa niin paljon kuin suuria. Tähän viittaavat muun muassa Hubble-avaruusteleskoopin niin sanotulla ultra deep field -menetelmällä ottamat syvä-kuvat kaukaisista kohteista. Kääpiögalaksien on todettu olevan hyvin edustettuina myös omassa maailmankaikkeuden osassamme, Paikallisessa ryhmässä. Siinä on suuria galakseja vain kolme, kun taas kääpiögalakseja on nykytietämyksen mukaan viitisenkymmentä.