Maa

Maata pitää jo elvyttää

Ilmastonmuutos panee Maan koville. Ihminen on järkyttänyt jo neljää maapallon yhdeksästä elämälle välttämättömästä järjestelmästä.

tiistai 7. heinäkuuta 2015 teksti Anne Lykke

Ilmastonmuutos uhkaa elämää maapallolla

Uudet tutkimukset osoittavat, että neljä maapallon yhdeksästä elämälle välttämättömästä järjestelmästä on jo kärsinyt kovia vaurioita.

Nämä neljä järjestelmää luultavasti romahtavat seuraavan sadan vuoden kuluessa – ehkä jo muutamassa vuosikymmenessä. Maapallosta uhkaa siis tulla ihmiselle ja kaikelle elämälle vihamielinen ympäristö.

Tutkijat ovat jo esittäneet muun muassa Science-tiedelehdessä arvioita siitä, miten paljon tilanne saa muuttua nykyisestä, ennen kuin se karkaa käsistä ja johtaa geologiseen, kemialliseen ja biologiseen tuhoon.

Maan yhdeksän elintärkeää järjestelmää

Maapallolla on yhdeksän elintärkeää järjestelmää. Niihin kuuluvat muun muassa ilmasto, ravinnekierto ja meren pH-säätely. Jokaisen järjestelmän pitää olla tasapainossa, jotta maapallo pystyy toimimaan. Liian suuret muutokset voivat saada järjestelmät peruuttamattomaan häiriötilaan.

Tietokonemallien ja suuren datamäärän avulla tutkijat ovat laskeneet, missä vaiheessa järjestelmien romahdus tapahtuu.

Valtavaan tietomäärään perustuvat simulaatiot auttavat ennakoimaan esimerkiksi sitä, missä maapallon puhtaan makean veden varannot riittävät pisimpään ja missä ne ehtyvät ensin.

Korkea CO2-pitoisuus voi tönäistä maapallon uuteen geologiseen kauteen

Noin 12 000 vuoden ajan – viime jääkaudesta teolliseen vallankumoukseen asti – ilmakehän CO2-pitoisuus pysyi pitkään 270:n ja 330 miljoonasosan (ppm) haarukassa. Hiilidioksidin määrä oli siis varsin vakaa.

Teollistumisen aikakauden alusta tähän päivään ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti. Vuonna 2015 se on ollut yli 400 ppm – ja näyttää kasvavan kahden ppm:n vuosivauhtia.

Monet tutkijat pitävät ääritoleranssina 450:tä miljoonasosaa ja uskovat, että sen ylitys merkitsee holoseenin loppua. Raja ylitetään jo 25 vuoden kuluttua.

Maa voidaan pelastaa tekniikalla

Ilmastonmuutos on johtanut siihen, että maapallon elämälle välttämättömille järjestelmille on jo kehitetty ensiapua. Keinoiksi on esitetty muun muassa hiilidioksidin keinotekoista sitomista ja menetelmää, jossa luonnottomat kasvit pakotetaan hävittämään itsensä.

Lue lisää Maalle annettavasta ensiavusta tästä artikkelista: