Jørn Hurum top

Nämä asiantuntijat opastavat sinua Huippuvuorilla

Maailmankuulu luontokuvaaja Mattias Klum ja kansainvälisesti arvostettu paleontologi Jørn Hurum kuuluvat asiantuntijoihin, jotka matkan aikana valottavat Huippuvuorten henkeäsalpaavan luonnon salaisuuksia ja vaiherikasta historiaa.

tiistai 27. lokakuuta 2015

Mattias Klum

Luontokuvaaja

Valokuvaaja Mattias Klum opastaa matkalla valokuvauksessa.

Klum on kuvannut ammattimaisesti vuodesta 1986 alkaen, ja hän on käynyt useita kertoja Huippuvuorilla muun muassa kuvaamassa jääkarhuja. Hän on matkustanut ympäri maailmaa kameransa kanssa ottamassa kuvia National Geographic -lehdelle.

Klum on myös ottanut kuvia BBC-yleisradioyhtiölle, New York Timesille ja monille muille sanoma- ja aikakauslehdille. Lisäksi hän on pitänyt esitelmiä esimerkiksi IKEAn ja Applen asiakkaille sekä WWF:n jäsenille.

Elävä kuvakaan ei ole Klumille vierasta. Hän on muun muassa tehnyt vaimonsa ja työtoverinsa Monika Klumin kanssa dokumentteja Borneon sademetsistä ja uhanalaisista aasianleijonista.

Jørn Hurum

Paleontologi

Risteilyn kuluessa pääset fossiilijahtiin Jørn Hurumin kanssa, joka on löytänyt Huippuvuorilta ainutlaatuisia muinaisten merihirviöiden fossiileja.

Hurum on maailmalla hyvin tunnettu norjalainen paleontologi, Oslon yliopiston luonnonhistoriallisen museon professori sekä tunnustettu ja palkittu tutkija.

Hurum tutkii hirmuliskoja, alkeellisia nisäkkäitä ja joutsenliskoja. Hän tuntee hyvin Huippuvuorten hirmuliskolöydöt.

Jens Henneberg

Tieteen Kuvalehden, Historian, National Geographicin ja DigiKuvan vastaava toimittaja.

Jens Henneberg on käynyt maapallon kaikilla mantereilla, mutta erityisesti hänen sydäntään lähellä ovat kylmät seudut.

Henneberg on osallistunut hiihtoretkiin muun muassa pohjoisnavalla ja Huippuvuorilla.

Henneberg opastaa valokuvauksessa, ja hän on erikoistunut luontokuviin ja dokumentaariseen kuvaamiseen.

Sebastian Relster

Tieteen Kuvalehden päätoimittaja ja matkan johtaja.

Relster on koulutukseltaan toimittaja, ja hänellä on 20 vuoden kokemus historiaa ja tiedettä käsittelevistä artikkeleista. Hänen kiinnostuksenkohteitaan ovat elektroniikka, napaseudut ja syvänmerentutkimus.

Relster on innokas valokuvauksen harrastaja, joka viihtyy parhaiten ulkoilmassa matkalla kohti vuorenhuippua tai purjehtimassa veneellä kohti taivaanrantaa.

Relster on testannut jo matkantekoa M/S Nordstjernenilla ja suunnitellut matkansa jälkeen lukijamatkan sisällön.

Henrik Elling

Historia-lehden päätoimittaja

Elling on viimeisten 15 vuoden ajan työskennellyt historian parissa: hän on opettanut ja luennoinut aiheesta sekä kirjoittanut artikkeleja ja kirjoja, ja vuodesta 2013 alkaen hän on toiminut Historia-lehden päätoimittajana.

Elling tuntee Huippuvuorten ankaran historian valaanpyytäjien mekkana ja kaivostoiminnan keskuksena.

Klaus Nygaard

DigiKuvan päätoimittaja

Klaus Nygaard oli yksi ensimmäisistä, jotka ymmärsivät digitaalisen valokuvauksen mahdollisuudet vuonna 1996.

Nygaard on vuodesta 2003 toiminut DigiKuva-lehden päätoimittajana ja vastaa Huippuvuorten matkalla kamera- ja valokuvaustekniikkaa koskeviin kysymyksiin. Hän on koulutukseltaan toimittaja.

Karen Gunn

National Geographicin päätoimittaja

Karen Gunnilla on 15 vuoden kokemus tutkimusta, tutkimusmatkoja, luontoa ja kulttuuria koskevasta tiedonvälityksestä National Geographicissa.

National Geographicin yleishyödyllisen säätiön asiantuntijana Gunn on ollut mukana jakamassa apurahoja tutkijoille, kuten paleontologi Jørn Hurumille, napatutkija Børge Ouslandille, meriarkeologi Johan Rönnbylle ja tutkimusmatkailija Lars Larssonille.

Gunn on valtiotieteiden kandidaatti, joka on kiinnostunut erityisesti arkeologiasta, fossiilien etsinnästä ja arktisesta eläimistöstä.