Elämällä voi olla jäinen menneisyys

Merijään onkalot ja kanavat toimivat koeputkina

tiistai 1. syyskuuta 2009

Elämä maapallolla sai alkunsa hyisessä merivedessä, esittävät saksalaisen Hampurin–Harburgin teknisen yliopiston tutkijat Hauke Trinks ja Wolfgang Schröder sekä Göttingenin Max Planck -tutkimuslaitoksen tutkija Christof Biebricher. He perustavat käsityksensä laboratoriokokeeseensa, jossa he onnistuivat tuottamaan rna-molekyyliketjuja laboratoriossa kaasuista ja merijäästä. Rna:ta eli ribonukleiinihappoa pidetään yhtenä elämän alkutekijöistä. Hauke Trinksin kylmäteoria -nimen saanut uusi selitystapa elämän synnystä on tulosta tutkimuksesta, jolla on koeteltu niin sanotun alkuliemi-hypoteesin kestävyyttä. Hypoteesin lähtökohtana on olettamus, että alkeellinen elämä syntyi kosteissa lämpimissä oloissa ja kehittyi vähitellen monimutkaisemmiksi orgaanisiksi rakenteiksi ja lopulta eläviksi soluiksi. Vaikka lämpö yleensä edistää molekyylien kasvua, se useimmiten myös nopeuttaa niiden hajoamista. Siksi elämän alkukotia on jäljitetty viime aikoina viileästäkin ympäristöstä. Saksalaistutkijoiden mukaan merijää on lähes ihanteellinen paikka elämän synnylle, sillä yksistään kuutiometrissä jäätä on miljardeja pieniä onkaloita ja kanavia, joissa eri kaasuista voi kehittyä yksinkertaisia molekyylejä suojassa haitalliselta ultraviolettisäteilyltä.