Biologit löytöretkellä Brasilian savannilla

Cerradon alueelta kirjattiin 14 ennen tuntematonta eläinlajia

tiistai 1. syyskuuta 2009

Brasilian entuudestaan rik-kaaksi tiedetty eläimistö on osoittautunut luultuakin monipuolisemmaksi. Äskettäin brasilialaistutkijat löysivät maan keskiosissa sijaitsevalta Cerradon puusavannialueelta 14 aiemmin tuntematonta eläinlajia. Cerrado on yksi maailman 34 alueesta, jotka on biologisen monimuotoisuutensa vuoksi julistettu erityissuojelun arvoisiksi. Cerradon lajistoa tutki kuukauden ajan 26 biologia São Paulon, São Carlosin ja Tocantinsin yliopistoista ja Conservation International -luonnonsuojelujärjestöstä. Eläintie-teilijöille tuntemattomien lajien joukossa oli kahdeksan kalaa, yksi sammakko, kolme matelijaa, yksi lintu ja yksi nisäkäs. Yksi matelijoista oli lisko, jolla ei ollut jalkoja vaan joka liikkui kiemurrellen kuin käärme. Lajit löydettiin Serra Geral do Tocantinsin tutkimusasemaa ympäröivältä 700?000 hehtaarin suuruiselta suojelualueelta. Koko Cerradon pinta-ala on kaksi miljoonaa neliökilometriä. Se on alun perin ollut kokonaan puusavannia, mutta viime vuosikymmeninä suuria alueita siitä on raivattu viljelyksiksi ja laidunmaiksi. Siksi seudun alkuperäinen eläimistö ja kasvillisuus ovat monin paikoin kärsineet pahoin.