Amebat auttavat toisiaan jakaantumaan

Uusi tieto amebojen lisääntymisestä voi auttaa punataudin torjunnassa

tiistai 1. syyskuuta 2009

Synnytys voi olla raskas koettelemus melkein kaikille eläimille. Amebojen lisääntymistä tutkineet israelilaistutkijat olivat kuitenkin hämmentyneitä siitä, että yksisoluisilla ameboillakin lisääntyminen voi olla kovan työn takana. Normaalisti yksisoluinen ameba lisääntyy kahdentamalla perimänsä ja muodostamalla kaksi soluydintä. Lisääntymisprosessin lopuksi ameba jakaa itsensä kahdeksi itsenäiseksi organismiksi. Israelilaisen Weizmann Institute of Science -laitoksen tutkijat ovat havainneet, että jakautuminen ei ole kaikille ameboille yhtä helppoa. Jotkin amebat tarvitsevat toisten apua jakaantumisen loppuvaiheessa. Näillä ameboilla jakaantumisprosessi pysähtyy, kun viimeinen kahta soluydintä yhdistävä säie ei katkea. Tällaisissa tapauksissa jakaantuva ameba saa apua vieraalta ”kätilöamebalta”, joka työntää itsensä kahden soluytimen väliin. ”Synnyttävän“ ameban lähettämät kemialliset signaalit saavat vieraan ameban kiirehtimään apuun. Tutkijat havaitsivat tämän ilmiön, kun he olivat ottamassa nestenäytettä jakaantuvan ameban läheisyydestä ja siirsivät näytteen toisessa astiassa olevien amebojen nesteeseen. Vieras aine sai toiset amebat parveilemaan näytteen ympärillä. Tutkijat saivat jopa amebat seuraamaan pipettiä, jossa oli jakaantuvien amebojen läheltä otettua näytettä. Tutkijat toivovat, että amebojen ”avunhuutoa” tutkimalla voidaan kehittää amebojen jakaantumisen estävä menetelmä. Tästä olisi hyötyä amebojen aiheuttaminen sairausten, kuten punataudin, hoidossa.