Autojonot ovat tuttu ilmiö suurkaupungeissa ruuhka-aikaan. Tulevaisuudessa ruuhkia ei ole.

© Dong Wenjie/Getty Images

Tulevaisuuden joustavaa joukkoliikennettä ohjaavat robottikuskit

Väkeä pursuavat junat, kilometrien mittaiset autojonot ja stressaantuneet matkalaiset. Maailman suurkaupunkien joukkoliikenteessä tuhraantuu aikaa. Lisäksi se on vahingollista terveydelle ja ympäristölle. Parhaillaan kehitellään tulevaisuuden automatisoituja, joustavia liikenneratkaisuja.

maanantai 20. helmikuuta 2017 teksti Martin Bernth

Monissa tutkimuksissa on todettu, että päivittäiset työmatkat voivat rasittaa ihmisten terveyttä. Ruuhkien välttämiseksi on kehitteillä erilaisia uusia ratkaisuja, joiden myötä liikenteen aiheuttama stressi haihtuu. Tässä esittelemme kolme ratkaisua:  

1. Minimagneettijuna tuo kotiovelle 

© SkyTran

Yhdysvaltalaisen Sky­Tran-­yhtiön kehittämä samanniminen riippurata nostaa kiskot ilmaan. Kuuden metrin korkeudessa maan pinnasta olevassa kiskossa kulkee vaunuja, joissa on tilaa kahdelle matkustajalle. Vaunun ripustuslaitteessa on voimakkaita magneetteja, joita kiskossa oleva sähkökenttä työntää eteenpäin. Magneetit vähentävät kitkaa ja säästävät siten energiaa.

Riippurata vie vähemmän tilaa kuin tavanomaiset raiteet. Siksi riippuradan avulla on halvempaa rakentaa tiheä liikenneverkko, jossa kaikilla on lyhyt matka pysäkille. 

Sky­Trania on tarkoitus kokeilla Tel Avivissa Israelissa lähivuosina.

2. Taksilennokki voittaa autojonot 


© Ehang

Kiinalaisen Ehang-yrityksen vaihtoehto ruuhkien tukkimalle maantieliikenteelle
on lennokas. Se on kehittänyt robotin ohjaaman lentotaksin. Viime vuoden alussa esitelty Ehang 184 voi kuljettaa yhden matkustajan. Ehang on saanut luvan koelentoihin Nevadassa Yhdysvalloissa.

>> Tilaa 2 Tieteen Kuvalehteä hintaan 8,90 €, saat lahjaksi oman lennokin

Taksilennokki toimii niin, että matkustaja näpyttelee lennokin tieto­koneelle päämääränsä osoitteen, minkä jälkeen ohjaustietokone hoitaa navigoinnin ja tarvittaessa myös yhteydenpidon muiden ilma-alusten kanssa yhteen­törmäyksien välttämiseksi. Ehang 184 on vielä kehittelyvaiheessa. Esimerkiksi akun varaus riittää nykyisellään vain 23 minuutin lentoon.

3. Moduulibussit liittyvät yhteen ja erkanevat toisistaan automaattisesti 

© Next

NEXT on tulevaisuuden kaupunkibussi. Next-bussien reitti määräytyy matkustajien tarpeen mukaan. Matkustaja kutsuu bussimoduulin puhelimen sovelluksella. Kun monta moduulia kulkee samaa reittiä, ne liittyvät yhteen. Kun tiet taas eroavat, sovellus kertoo samaan suuntaan matkustaville, mihin moduuliin heidän pitää siirtyä. 

NEXT on vasta kehittelyasteella, mutta ideasta on julkaistu tämä video: 

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: