Kiinie Gibson at the Olympics, 1984

Nasan lunni lentää sähköllä

keskiviikko 12. tammikuuta 2011 teksti Otto Lerche

Moore on kehittänyt yhdessä Massachusettsin teknisen korkeakoulun MIT:n ja Kansallisen avaruustekniikan instituutin NIA:n tutkijoiden kanssa uudenlaisen yhden hengen ultrakevyen lentokoneen.

Nimellä Puffin (lunni) kulkeva pystysuoraan nouseva ja laskeutuva lentokone on vasta suunnitteluvaiheessa, mutta sekä CAFEn Seeley että Moore odottavat siltä paljon. He pitävät sitä tulevaisuuden lentokoneena muun muassa siksi, että se on sähkökäyttöinen.

Akkutekniikka muuttaa lentokoneita

”Akkutekniikka voi mullistaa lentokoneteollisuuden. Se voi muuttaa lentokoneita ja luoda uusia markkinoita”, Moore kirjoittaa raportissaan. Hänen mukaansa sähkömoottorit ovat hyvin muunneltavia, joten niistä voidaan helposti tehdä tehokkaita pienkoneisiin sopivia malleja. Rakettireppuihin ja muihin ”perinteisiin” ratkaisuihin verrattuna sähkömoottorilla on paljon etuja: se tuottaa vähemmän melua, vähemmän ilmansaasteita, vähemmän tärinää ja vähemmän moottorin tuottamaa lämpöä.

– Sähkömoottorien ainoa ongelma ovat käytettävissä olevat akut, mutta tutkimusinvestointien ansiosta akkujen tehon uskotaan kolminkertaistuvan 5–10 vuoden kuluessa, arvioi Moore.

Hän vertaa henkilökohtaisten lentolaitteiden kehitystä tietokoneiden kehitykseen 30 viime vuoden aikana. Tietokoneiden ja internetyhteyksien yleistyminen on mahdollistanut suurten tietomäärien siirtämisen pitkien matkojen päähän muutamassa sekunnissa. Samantyyppinen muutos on Mooren mukaan tulossa ihmisten liikkumiseen.

”Käytettävyys tarpeen mukaan laajenee digitaalisesta tiedosta fyysisiin esineisiin, ja ihmiset saavat vapauden liikkua milloin, missä ja miten he haluavat nopeudella, joka on mahdollinen vain ilmassa”, hän ennustaa.

Selkään potkurit vai raketti?

Nasan Puffin on vain yksi kehitteillä olevista tulevaisuuden lentokoneista. Yksi yhdysvaltalainen yritys on ilmoittanut tuovansa markkinoille jo tämän vuoden kuluessa lentävän moottoripyörän. Niin ikään Yhdysvalloissa ekstremeurheilija suunnittelee lentopukua ja laskeutumisliuskaa, johon lentomatkansa voi päättää. Uudessa-Seelannissa puolestaan on jo esitelty ensimmäinen siviilikäyttöön soveltuva lentoreppu.

– Ajatus päälle puettavasta lentolaitteesta on yli 80 vuotta vanha. Monien mielestä olisi upeaa kyetä nousemaan ilmaan suoraan seisovasta asennosta ja lennellä satojen metrien korkeudessa, kuvailee Dick Knapinski kokeellisten ilma-alusten harrastajien Experimental Aircraft Association -yhdistyksestä.

Knapinski tosin huomauttaa, että akkutekniikan lupaavasta kehityksestä huolimatta muun muassa käyttöturvallisuuden puutteet ja lainsäädäntö asettavat vielä rajoitteita. Epävarmaa on myös, onko henkilökohtaisille lentolaitteille kysyntää. Nämä haasteet on ratkaistava, ennen kuin suuri yleisö saadaan kiinnostumaan lentorepuista.

Miljoonien eurojen tuista huolimatta läpimurto puuttuu

Kun tekniset ongelmat on saatu ratkaistua, on otettava kantaa uusien lentolaitteiden juridiseen asemaan. Vaaditaanko niiden käyttäjiltä lentolupakirja tai ajokortti? Luokitellaanko ne lentokoneiksi vai samantapaiseksi ajoneuvojen välimuodoksi kuin sähkökäyttöinen kaksipyöräinen potkulauta Segway?

Rakettivöiden ja -reppujen kehittelyyn on käytetty miljoonia euroja pääasiassa armeijan rahaa. Sen enempää sotilaskäyttöön kuin siviileillekään sopivaa mallia ei kuitenkaan ole vielä näkynyt. Rakettireppua esiteltiin muun muassa Los Angelesin olympialaisten avajaisissa 1984, ja astronautit ovat testanneet sitä avaruudessa. Sen ongelmana ovat edelleen lyhyt käyttöaika ja käyttöturvallisuus. CAFE-säätiön Brien Seeley ei anna 50 vuoden kehitystyölle juurikaan arvoa:

– Rakettireput ovat vaarallisia ja pitävät liian kovaa meteliä.

Uusiseelantilaisen Martin Aircraft -yhtiön kehittämä helikopterireppu onkin valmistajansa mukaan turvallisempi versio rakettirepuista. Siinä nosteen luovat kaksi potkurimoottoria. Lentoaika on noin 30 minuuttia ja huippunopeus noin sata kilometriä tunnissa. Yksi tankillinen riittää 50 kilometrin lentomatkaan.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: