Rocketman

Lentoon ilman lentokonetta

Ihminen lienee pyrkinyt irti maasta koko historiansa ajan. Hengenvaarallisten kokeilujen jälkeen on päästy turvallisen ilmailun aikaan, mutta kaikille ei riitä matkustamossa istuminen. Eri puolilla maailmalla kehitellään rakettireppuja, siipipukuja ja muita kulkuvälineitä, joilla ihminen voi nousta ilmaan milloin ja missä haluaa. Tekniikka edistyy, ja monet asiantuntijat uskovat, että henkilökohtainen lentolaite voi kohta olla todellisuutta.

keskiviikko 12. tammikuuta 2011

Ehkä tunnetuin henkilökohtainen lentolaite, Bellin rakettivyö, pääsi otsikoihin 1961. Silloin Harold Graham teki kuuluisan koelentonsa Yhdysvaltojen puolustusministeriön hallintorakennuksen Pentagonin pihalla.

Kolmentuhannen ihmisen edessä Graham kulki valkoinen kypärä kainalossaan nurmikon keskellä olevan pöydän luo. Pöydällä seisoi reppu, jossa oli kaksi vetyperoksidisäiliötä, yksi typpisäiliö ja rakettimoottori. Graham nosti repun selkäänsä ja yksi paikalla olleista avustajista kiristi repun ja kypärän hihnat. Sitten Graham pani suojalasit päähänsä, käveli pois pöydän luota, käänsi kaasukahvaa ja nousi kovan jylinän saattelemana ilmaan.

Grahamin lento nurmikon yli ihastelevan yleisön eteen kesti vain muutamia kymmeniä sekunteja, mutta ilmailun harrastajien silmissä se oli historiallinen hetki. Toisille se oli miljoonien dollarien kehitystyön huipennus. Toiset taas näkivät siinä askeleen kohti pitkäaikaisen pyrkimyksen täyttymystä: ihminen oli melkein saanut siivet.

50 vuoden työ kantaa hedelmää

Grahamin rakettivyön oli valmistanut Bell Aerosystems -niminen yhtiö Yhdysvaltojen armeijan toimeksiannosta. Rakettivyön suunnittelu alkoi 1950-luvun lopulla. Itse idea oli kuitenkin syntynyt jo satoja vuosia aikaisemmin.

Todistettavasti jo 1000-luvulla huimapäiset ilmailun pioneerit rakensivat ja testasivat puusta tehtyjä siipiä. Koelennot tehtiin korkeiden rakennusten katolta. Ne päättyivät huonosti. Tuloksena oli maahansyöksy ja lentäjän loukkaantuminen. Ajan mittaan lentolaitteiden tekniikka on kehittynyt. Koelentoja on tehty muun muassa silkistä tehdyillä siivillä ja helikopteria muistuttavalla lentoreppuratkaisulla.

Henkilökohtaisissa lentolaitteissa on edelleen runsaasti parantamisen varaa, mutta monien asiantuntijoiden mukaan nyt tekniikka on niin kehittynyttä, että ajatus alkaa vaikuttaa realistiselta.

– Nykyisen akkutekniikan ja sähkömoottorien ansiosta 50 vuoden työn tulokset alkavat näkyä, sanoo Brien Seeley, alan tutkimusta ja kehittämistä tukevan yhdysvaltalaisen CAFE-säätiön (Comparative Aircraft Flight Efficiency ) puheenjohtaja. Avaruustekniikan insinööri Mark Moore Nasan Langleyn tutkimuskeskuksesta on samaa mieltä:

– Henkilökohtainen heti käyttöön otettava ilma-alus on toteutettavissa johdonmukaisella tutkimusstrategialla, hän kirjoittaa raportissaan, jonka hän esitteli Yhdysvaltojen avaruuslentotekniikan seuran AIAA:n konferenssissa. Mooren mukaan henkilökohtaiset lentolaitteet voivat muuttaa 2000-luvun yhteiskuntaa ”samalla tavalla kuin lentomatkustaminen 1900-luvulla”.

Näkymät

Lentämisestä tulee arkea.

Lennä töihin. Lennä katsomaan peliä. Lennä ostoksille. Nasan Langleyn tutkimuskeskuksen avaruustekniikan insinööri Mark Moore uskoo, että lentäminen on tulevaisuudessa arkinen tapa liikkua myös lyhyillä matkoilla. Moore esitteli äskettäin Yhdysvaltojen avaruuslentotekniikan seuran AIAA:n konferenssissa raporttinsa. Siinä hän luettelee viisi ehtoa, jotka henkilö­kohtaisen lentolaitteen tulee täyttää, jotta siitä tulisi yhtä yleinen liikenneväline kuin henkilöautosta.

Helppokäyttöisyys: Sitä on oltava yhtä helppo ohjata kuin autoa.

Turvallisuus: Sen on oltava yhtä turvallinen kuin nykyiset matkustajalentokoneet.

Ympäristöystävällisyys: Energian on tultava uusiutuvista lähteistä.

Melukuormitus: Melutason on pysyttävä säädösten mu

Teema

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: