nb_u02 Blackbox

Tulevaisuudessa musta laatikko lähettää tietoja taivaalta

Indonesiassa Jaavanmereen syöksyneen AirAsia-koneen mustia laatikoita yritetään saada pintaan. Tulevaisuudessa mustia laatikoita ei tarvitse etsiä.

torstai 8. tammikuuta 2015 teksti Carsten Nymann

Loppuviikosta AirAsian lennon 8501 -hylyn mustien laatikoiden etsintä sai uuden käänteen.

Mustat laatikot sijaitsevat koneen pyrstössä, joka on puoliksi hautautunut Jaavanmeren pohjamutaan Borneon edustalle. Mustat laatikot saadaan talteen vasta, kun koneen peräosa on nostettu merestä.

Jos AirAsian onnettomuus olisi tapahtunut vasta kymmenen vuoden kuluttua, sukeltajien ei tarvitsisi hypätä lainkaan veteen ja hylkykin olisi löytynyt paljon aikaisemmin.

Ilman mustaa laatikkoa ei saada vastauksia

Tulevaisuudessa mustat laatikot nimittäin lähettävät tietoja – uusien älypuhelinten tavoin – koko ajan "pilveen" eli verkkopalveluun varastoon.

Nykyisissä mustissa laatikoissa on CSMU-yksikkö (Crash-Survivable-Memory-Unit) eli muistisiruja, joissa ei ole liikkuvia osia. Niihin tallentuvat lentotiedot ja ohjaamon keskustelut.

Tiedot ovat hyvässä tallessa, mutta niitä ei päästä tutkimaan, ennen kuin mustat laatikot on löydetty. Tiedoista ei myöskään ole hyötyä, jos ne katoavat koneen mukana, kuten kävi Malaysia Airlinesin lennolle 370 maaliskuussa 2014.

Uudet mustat laatikot hyödyntävät jo olemassa olevaa tekniikkaa

Uusi FLYHTStream-järjestelmä lähettää automaattisesti mustan laatikon tietoja lentoyhtiöille. Tiedonsiirrossa hyödynnetään niitä 66:ta Maata kiertävää Iridium-satelliittia, joilla valvotaan lentoliikennettä.

FLYHTStream käyttää jo olemassa olevaa järjestelmää, joka välittää tietoa lentokoneesta lentoyhtiölle.

Tähän asti yhtiöt ovat kieltäytyneet lähettämästä suuria määriä tietoja järjestelmän kautta tietoturvaongelmien vuoksi.

Uusi tekniikka auttaa lähettämään suuria tietomääriä satelliitin kautta. Viime maaliskuisen MH370-lennon katoamisen jälkeen monet tahot ovat kiinnostuneet FLYHTStream-järjestelmästä.

Musta laatikko

· Mustassa laatikossa on kaksi yksikköä: Ohjaamo­äänitin tallentaa ohjaamossa käydyt keskustelut ja koneeseen tulevat ja sieltä lähtevät radioviestit. Tiedonkeräys­yksikkö taas rekisteröi lentokorkeuden, -nopeuden ja -ajan, kurssin, poltto­aineenkulutuksen sekä koneen ja siivekkeiden asennon.

· Musta laatikko on itse asiassa oranssi, jotta se olisi helpompi löytää. Nimitys musta laatikko juontuu ilmeisesti toisen maailmansodan ajalta, jolloin sotilaskoneiden uudet (salaiset) elektroniset keksinnöt peitettiin mustaksi maalatuilla metallilaatikoilla.

· Musta laatikko sijaitsee pyrstössä ja kestää rajun 3 400 g:n jarrutuksen, 1 100 asteen kuumuuden ja kuuden kilometrin syvyydessä vedessä vallitsevan paineen.

· Mustiin laatikoihin kuuluu paikannin, joka lähe

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: