Solar Impulse 2 siipiongelma 2

Aurinkokone ei kestänyt tuulta

Solar Impulse 2 -koneen ohjaussiiveke vaurioitui, kun konetta riepotteli kova tuuli – maanpinnalla. Hätälaskupaikassa Japanissa koneen 72 metriä pitkiä siipiä yritettiin suojata tuulelta vuorokauden ympäri. Tässä ei kuitenkaan täysin onnistuttu.

maanantai 8. kesäkuuta 2015 teksti Karine Kirkebæk

Solar Impulse 2 yritettiin kiinnittää köysillä

Viime viikolla Solar Impulsen oli pakko tehdä hätälasku Japaniin sääolojen vuoksi. Lennosta huolehtiva ryhmä ja pilotti olivat uskoneet, että heillä olisi lopulta ollut mahdollisuus ylittää Tyynimeri aurinkokennoilla toimivalla Solar Impulse 2 -koneella.

Kone laskeutui ongelmitta kiitoradalle Japanin Nagoyaan, mutta laskeutumista seuranneiden tuntien aikana voimakkaat tuulenpuuskat aiheuttivat siihen vaurioita.

Kone vaurioitui siitäkin huolimatta, että huoltoryhmä yritti vuorokauden ympäri suojella sitä tuulelta. Koneeseen oli sidottu köysiä, joiden avulla siipiä yritettiin pitää vakaana siihen asti, kun koneen siirreltävä, sateelta ja tuulelta suojaava lentokonehalli ehtisi Japaniin.

Koneesta kuitenkin vahingoittui ohjaussiiveke, jonka avulla kone kaartaa vasemmalle ja oikealle.

Solar Impulse 2:n vauriot pienehköjä

Toinen koneen suunnittelijoista, sveitsiläinen André Borschberg, kirjoitti Twitterissä, että koneeseen tuli vain vähäisiä vaurioita, jotka voitaneen korjata viikossa.

Aurinkokäyttöinen testilentokone on rakennettu malliksi ympäristöystävällisestä koneesta, jolla voidaan lentää koko maapallon ympäri ainoastaan auringon energialla.

Solar impulse 2 lähti ennätyslennolle Abu Dhabista 9. maaliskuuta. Nyt se on taittanut matkaa ilmassa yli 7?000 kilometriä. Kone on lentänyt muun muassa Intian, Myanmarin ja Kiinan yli.

Maailmanympärilento ilman tippaakaan polttoainetta

Koneessa on siipien päällä 17?000 aurinkokennoa. Huomiota herättäneestä lennosta huolehtivalla ryhmällä on ollut aiemminkin epäonnea.

Maailmanympärilento ilman polttoainetta alkoi hyvin maaliskuussa Abu Dhabista, mutta ryhmä joutui odottamaan sopivaa säätä Nanjingissa Kiinassa yli kuukauden, ennnen kuin kurssi voitiin suunnata kohti Havaijia.

Viime viikonloppuna ryhmä uskoi, että Tyynenmeren ylitykseen oli ihanteelliset olosuhteet, mutta kylmä rintama teki säästä liian rajun ja vaarallisen lentämiseen. Siksi kone teki hätälaskun Japaniin.

Sveitsiläiset huimapäät istuvat Solar Impulse 2:n ohjaimissa

Solar Impulse 2 on yli 10 vuotta kestäneiden valmistelujen tulos. Lue kahden sveitsiläisen unelmasta lentää ensimmäisinä maapallon ympäri aurinkokoneella:

SOLAR IMPULSE 2 LUKUINA

? HUIPPUNOPEUS: 140 km/h

? SIIPIVÄLI: 72 m

? MATERIAALI: Hiilikuitu

? PAINO: 2 300 kg

? ENERGIANLÄHDE: 17 000 aurinkokennoa

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: