Taitolentoa varten on suunniteltu omia konetyyppejä. Ne ovat hyvin suorituskykyisiä.

© SHUTTERSTOCK

Näin lentokone kääntyy ilmassa

Sivuperäsin, korkeusperäsin, laskusiivekkeet, spoilerit – lentokoneen siivissä ja pyrstössä on paljon ohjauspintoja, jotka kukin erikseen vaikuttavat koneen lentosuuntaan.

keskiviikko 13. syyskuuta 2017 teksti Martin Bernth

Lentokone pysyy ilmassa siipien tuottaman nostovoiman varassa. 

Nostovoima syntyy siipiprofiilin aiheuttamasta paine-erosta: siiven yläpinnalle kehittyy ali- ja alapinnalle ylipaine. 

>> Onko sinulla kysymys, johon kaipaat tieteellistä selitystä? Lähetä kysymyksesi Tieteen Kuvalehteen tästä.

Nostovoimaan vaikutetaan muuttamalla ilmavirtauksen ja siipiprofiilin kohtauskulmaa.

Uudenlaisessa siivessä laskusiivekkeet sulautuvat siipiprofiiliin ja säätyvät hyvin tarkasti.

© FLEXSYS

Ohjauspinnoilla säädetään nostovoimaa

Kun kohtauskulma kasvaa, paine siiven yläpinnalla pienenee ja alapinnalla suurenee. Etureunasolakot ja jättöreunan laskusiivekkeet lisäävät siipien nostovoimaa. Niiden ansiosta raskaat koneet voivat nousta ja laskeutua melko pienellä nopeudella.

Lentokoneen ohjaus perustuu liikkuviin ohjauspintoihin eli siivekkeisiin sekä korkeus- ja sivuperäsimeen.

Yleensä siivenkärkien jättöreunassa sijaitsevilla siivekkeillä hallitaan kallistusta koneen pituusakselin suhteen. Kun toista siivekettä nostetaan ja toista lasketaan, toisen siiven nostovoima pienenee ja toisen suurenee. Silloin kone kallistuu ja alkaa kaartaa eli kääntyä.

Näin toimivat koneen ohjauspinnat

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: