Plane upside down

Miten lentokone voi lentää ylösalaisin?

Ilmailunäytöksiin sisältyy usein esityksiä, joissa koneet lentävät ylösalaisin. Miten ne pysyvät tällöin ilmassa?

perjantai 24. kesäkuuta 2011

Lähes kaikki koneet pystyvät kierähtämään ilmassa 360 astetta tai tekemään silmukan. Silti vain harvat konemallit kykenevät lentämään pitemmän aikaa ylösalaisin. Taidonnäyte vaatii tehokasta moottoria, taitavaa ohjaajaa ja sopivaa siipiprofiilia. Jos siipi on poikkileikkaukseltaan alhaalta hyvin litteä ja yläpuolelta erittäin kaareva, kone sakkaa helposti ollessaan ylösalaisin.

Lentokoneen ilmassa pysyminen perustuu siipien tuottamaan nostovoimaan. Kun ilma virtaa suurella nopeudella siiven yli ja ali, syntyy paine-ero, joka tuottaa nosteen. Paine-ero syntyy vain, jos niin sanottu kohtauskulma on riittävän suuri. Kohtauskulmalla tarkoitetaan kulmaa, jossa virtaava ilma kohtaa siiven etu- ja takareunan välisen kuvitteellisen suoran viivan eli sen jänteen.

Siivet eivät ole profiililtaan symmetrisiä, koska ne on suunniteltu oikeinpäin lentämiseen. Jos koneella halutaan lentää ylösalaisin, lentäjän on omilla toimillaan korvattava siiven puutteet eli pidettävä kohtauskulma kyllin suurena. Ilmassa pysyminen vaatii myös riittävän suurta nopeutta ja sitä, että esimerkiksi polttoaineensyöttö toimii epätavallisessakin asennossa.

Ylösalaisetkin siivet voivat tuottaa nostetta

Lennettiinpä koneella miten päin hyvänsä, sen ilmassa pitämiseksi tarvitaan kyllin suuri kohtauskulma eli kulma, jossa ilma kohtaa siiven etu- ja takareunaa yhdistävän jänteen.

Lue tästä

Ehkä sinua kiinnostaa...

TILAA TIETEEN KUVALEHDEN UUTISKIRJE

Voit ladata ilmaisen erikoisnumeron, Uskomattomat aivot, heti, kun olet tilannut uutiskirjeen.

Etkö löytänyt, mitä etsit? Tee haku tästä: